Zoekmachine optimalisatie, een uitgebreide tutorial

Info 
Door: Admin Moeilijkheidsgraad: 1/3
Views:16.913Reacties: 3(Bekijken)
  Log in om zelf te reageren
 Waardering:8.5/10 (4 stemmen)



Er staan op deze site al wat tutorials over zoekmachine-optimalisatie, maar naar mijn idee ontbreekt het nog aan een volledige tutorial. Hopelijk komt daar nu verandering in.

Wat is zoekmachine-optimalisatie?
Zoekmachine-optimalisatie heet in het Engels Search Engine Optimalisation, kortweg SEO. Die naam zullen we vanaf nu ook aanhouden. In principe is SEO er voor zorgen dat je site zo hoog mogelijk in de zoekmachines komt als je toekomstige bezoeker op bepaalde woorden zoekt. Dit is erg belangrijk, aangezien zo'n 80% van je bezoekers via een zoekmachine je site binnenkomt. Bovenaan staan in een zoekmachine, vooral in Google is dus van essentieel belang voor het succes van je site.

Dit is het even voor nu, deze tutorial zal later uitgebreid worden.
Niet voor niets geven bedrijven duizenden euro's uit aan het laten optimaliseren van hun site, door bepaalde SEO-bedrijven. Dat dat niet altijd even voordelig uitpakt, blijkt wel uit dit nieuwsartikel. Na deze tutorial hoef jij die hopelijk niet meer in te schakelen, maar kun je het zelf doen.

Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine heeft een "robot" in dienst, die het internet afstruint naar websites. De websites die hij vind zet hij in een waanzinnig grote database, waar de zoekmachine weer kijkt als er gezocht wordt.

Voor jou is het belangrijk je website zo te maken, dat die robot snel kan zien waar je site over gaat. Op die manier kan je robot je site aan bepaalde woorden linken, zogenaamde keywords. Als een bezoeker vervolgens die keywords bij Google intypt, komt jouw site als het goed is in het lijstje tevoorschijn.

Je site optimaliseren
Je weet nu wat een zoekmachine doet, nu gaan we kijken hoe jouw site zo hoog mogelijk in de lijst kan komen.

Vroeger deed je dat met metatags: je zette een aantal woorden en een omschrijving in je metatags en de zoekmachine nam aan dat je site daar over ging. Omdat het zo wel erg makkelijk was om de zoeker te neppen, is het proces inmiddels een stuk ingewikkelder. Er wordt gekeken naar je gehele site: titel, menu, inkomende links, uitgaande links, noem het maar op.

Waarvoor optimaliseer je
Voordat je begint kies je een aantal woorden waar je je site voor gaat optimaliseren. Gaat je site over digitale fotografie? Dan kun je denken aan de woorden "digitale", "camera", "fotografie" en "olympus", om maar wat te noemen. Let op: hoe specifieker hoe beter.

Je broncode
Als je je site bij Google hebt aangemeld, gaat de robot van Google jouw site doorzoeken. Het is dan belangrijk dat hij zo snel mogelijk je keywords tegenkomt. Daar zorg je voor door je html-broncode zo compact mogelijk te houden. In plaats van uitgebreide html-tags, kun je kiezen voor CSS.

Je titel (in de <title>-tag) moet duidelijk aangeven waar je site over gaat, en liefst in een mooie zin. Om bij ons voorbeeld te blijven, de volgende titels:

Fout: Digitale fotografie
Beter: Meer voordeel uit digitale fotografie met uw Olympus camera

Zo pak je extra zoekwoorden mee in je titel. Een andere tip is om al je pagina's een toepasselijke titel te geven in plaatst van ervoor te kiezen om al je pagina's dezelfde titel te geven. Dit kan je een aantal plaatsen schelen!

Verder zijn er nog de metatags. Vul ze wel even in, maar veel zoekmachines doen er niet heel veel meer mee.

Verder houden robots absoluut niet van Flash, Frames en afbeeldingen, omdat ze die niet (goed) kunnen doorzoeken. Vermijd teveel flash, werk liefst zonder frames en geef je bij je afbeeldingen de "alt-tag" goed aan.

Links
Van erg groot belang zijn links naar jouw pagina. Google geeft je een cijfer op basis van binnenkomende links. Stel: een site heeft zich helemaal geoptimaliseerd op "digitale fotografie" en plaatst een link naar jouw site. Google ziet dat als een teken dat jouw site daar dus ook mee te maken zal hebben en kent je dus als het ware punten toe.

Ook uitgaande links, dus links vanaf jouw site naar geoptimaliseerde pagina's, tellen in iets mindere mate mee.

Binnenkomende links zijn van essentieel belang. Zo erg zelfs, dat daar al spelletjes mee gedaan worden: http://www.webwereld.nl/articles/11400/
Door met de tekst "raar kapsel" naar de site van premier Balkenende te linken dacht Google dat die site over een raar kapsel ging. Zoeken op de woorden "raar kapsel" leverde dus ook de site van JP op.

Sitemap
Verder is het aan te raden een Sitemap te maken. In een sitemap staan alle pagina's van jouw site, in logische volgorde:

-Link 1
- Sublink 1
- Sublink 2
- Link 2
- Sublink 3
- Sub-Sublink 1
- Sublink 4
- Link 3

Enzovoorts. Een robot weet dan snel waar je site allemaal over gaat, het geeft de structuur van je site aan.

Dan zijn er nog enkele zaken:
- De domeinnaam: www.digitalefotografie.nl scoort beter dan www.henksfotos.nl
- De bestandsnaam: cameras.html scoort beter dan pagina10363.html

3 reacties
kamustra Geplaatst op 08-09-2006 om 21:45
 

Regular
"Iemand zou gewoon eens alle SEO tuts moeten samenvatten. Het blijft herhaling van wat reeds neergeschreven is."
komt voor mekaar ...
karel Geplaatst op 28-09-2005 om 11:16
 

Regular
Zeer goede tutorial. Ik raad iedereen aan die er meer van wil weten zich aan te meldden op de gratis nieuwsbrief van SEOMarketing. >>> www.seomarketing.nl >>
Onbekend lid Geplaatst op 29-05-2005 om 00:32
 

Spammer
Iemand zou gewoon eens alle SEO tuts moeten samenvatten. Het blijft herhaling van wat reeds neergeschreven is.

Pagina 1 

Om te reageren moet je ingelogd zijn.
Nog niet geregistreerd? Doe dat dan nu!


Terug naar gewone pagina

Websitemaken wordt gehost door Nucleus.be, uw Hosting Solution Builder