SEO, een stevige basis

Info 
Door: Grubolsch Moeilijkheidsgraad: 1/3
Views:15.881Reacties: 6(Bekijken)
  Log in om zelf te reageren
 Waardering:8.1/10 (9 stemmen)



Prachtige website heb je daar gemaakt! Echt knappe effecten, scripting en inhoud, respect! Doch, er komt geen kat op je site, dat is dus wel een klein probleem.
Dan gaan we wat aan Soek Machine Optimalisatie doen, kortweg SEO, aka Search Engine Optimalisation doen. Dit is een manier om je site hoger in zoekmachines (in het engels: Search Engine aka SE) te laten uitkomen, waaruit 80% van je siteverkeer komt.

Dagobert "SEObedrijf" Duck:


Er zijn vele bedrijven die voor jou je site SEOen, doch eigelijk is het niet nodig hier geld aan uit te geven. De legende van SEO word door vele legendes omhangen, maar eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk als men denkt, je moet gewoon wat trukjes kennen.
Bovendien zijn er veel niet zo'n probere SEObedrijven op de markt, die je op allerlei illegale manieren de hoogte instuwwen, tot je betaalt en je geband word van google, altavista, ilse...

Dogma's:


Wel eerst even twee belangrijke punten in het licht zetten van SEOen, die erg belangrijk zijn, namelijk:
-Zoekmachines zoeken NIET op woorden, maar op LETTERcombinaties. Dus als je optimaliseert voor 'webdesign', moet je niet tegelijkertijd optimaliseren voor het woord 'design'.
-Niet alle zoekmachines werken op dezelfde manier. Optimaliseer nooit voor een zoekmachine. De meest gebruikte zoekmachine, Google, werkt trouwens al helemaal anders dan de meeste zoekmachines.
-400 keer hetzelfde woord herhalen, zoals in: "Op de site, vind je script, scripts, scripts, scripts, scripts, scripts, scripts, scripts en nog eens scripts." levert je hoogstens een kick op in de grote zoekmachines, overdrijven en valsspelen word bestraft! Trukjes als 'style=hidden' of je trefwoorden tussen comments moet je dus ook niet proberen.
-Frames are evil. Gebruik ze simpelweg niet, ook geen redericts. Als je echt wil kan je echter het nog goedmaken met een noframe-tag.
-Zoekmachines lezen de SOURCE van je pagina, van boven naar onder. Dit kan belangrijk zijn IVM table lay-out's.

Het leven zoals het is... SEO


Werken voor SEO-resulaten doe je op twee manieren, door je eigen pagina aan te passen, en op andermans site je bekend te maken.

Werk op je pagina:


HTML 'kowsie':
Zorg dat je HTML oke is, en kan worden gevalideert. Dit levert puntjes op bij zoekmachines.

Heading en footer:
Woorden in het begin in einde vallen meer op en krijgen meer waarde van verscheidene SE. Een footer als "&copy 2005 De X-factor, de boekenwinkel voor echte boekenlezers" doet wonderen.

Alt'ernatief:
Geef altijd een alternatief op als het mogelijk is, noscript tags, noplugin scripts, noframe tags, alt beschrijvingen... alles word gescand door de SE, die bovendien nog eens bonuspunten geeft voor het correcte en goed bedachte gebruik van HTML.
Een altvoorbeeld van een van mijn headers: "De vlindertuin, een leefschool die kinderen op school laat leven!"

Table's
Wanneer je je lay-out met tables hebt vastgezet (foei :wink: ) is het altijd slim om gebruik van thead, tfoot en tbody te werken, met het dogma in ons achterhoofd dat tekst vooraan meer telt dan achteraan. Oja, en tekst helemaal achteraan ook... :P :evil:
Gebruik tevens Summary attributen, het lijkt heel vriendelijk, maar doet je ook stijgen... Jaja, het is een smerig eerlijk spel, SEOen.
Info over tables

Linken:
Geef je linken altijd een uitleg gevende naam, dus geen
#Code
1
<a href="nikskezenne.htm">Klik hier</a> voor dit PHP inlogscript.

maar
#Code
1
<a href="nikskezenne.htm">PHP inlog script</a>


Metatags:
Onderschat en overschat metatags niet.
Vooral de description tag is een gevreesd wapen, en word BIJ ALLE SE's hoog aangeschreven, de andere metatags hebben in der tijd aan waarde ingeboet. Waarden gaan herhalen is zoals altijd zinloos.
Grote tuturial over metatags

Twee details:
-Geef je HTML een lang-element, voor een nederlandstalig site is dit:
#Code
1
<HTML LANG="NL">
Het zorgt voor een stijging van rang wanneer men enkel voor nederlandstalige site's zoekt.
-Grote titels die informatief zijn zijn altijd goed, ze worden vaak zelfs geprint op de SE resulatenpagina en tellen hoog mee. Probeer er echter wel zinnen van te maken, zoals: "Websitemaken.be, je thuis voor alle websitehulp, PHP, JS, ASP scripts en voor de grafische kant van websites designen." Mijd zeker gruwelen als: "websitemaken.be -start".

Werk van buiten:


De buitenkant, dus buiten je site dingen verhogen is redelijk simpel... vermeld zoveel mogelijk je URL. Hou het echter wel netjes. Onthou dat bv. op mandragon.be (een gigantisch goede geSEOde site, waar ik vaak kom) een link vals melden, kan lijden tot negatieve kritieken: "spammer!" En als men dan jou zoektermen intypt in een SE, krijgt men als nummer een: "SPAMMER!" :?:?:?
Op bv een forum je URL als website opgeven kan echter al genoeg zijn om te stijgen...
Onderschat ook niet het belang van startpaginas, portalen, banners, en webdirectory's. Vooral deze laatste worden zwaar onderschat, hoewel google en co er hard rekening mee houd!
Voeg je site op toe google's vriendje...

Tot slot:


Na dit alles kan je je zoekmachine handmatig aanmelden bij zoekmachines, het kan de tijd korter maken voor je word opgenomen, maar bij sommige zoekmachines als google maakt het meestal niet veel uit.
Wat je ook doet, doe het NOOIT met een grote "add your site tot XXX searchmachines", alle zoekmachines hebben spesifieke invulvragen, en die kan een automaat nooit allemaal juist invullen, waardoor je aan rang verliest.
Je kan je resultaat altijd eens nakijken op:
http://developers.evrsoft.com/position_analyzer.shtml om je rang te weten te komen. (Google niet bij!)

6 reacties
Evi33 Geplaatst op 01-07-2010 om 13:35
 

Regular
Heb het ook aangepast!
putbruy Geplaatst op 12-11-2007 om 19:56
 

Regular
Er is een constante strijd tussen google en de SEO-wereld om de ander te slim af te zijn.
Daardoor zijn een heel deel van bovenstaande tips jammer genoeg allang achterhaald.
-optimaliseer voor Google, de rest is verwaarloosbaar (in europa)
-vul metags in,laat er wel je slaap niet voor
-400 keer hetzelfde woord gebruiken levert je de laatste plaats op(bij wijze van spreken) keyword density is achterhaald.
-valid w3C sites krijgen geen enkele voorkeur,semantische een lichte in de zoekmachines
-gebruik de eerste 60 karakters van je title zuinig,ze zijn goud waard.
-vergeet de aanmelding bij dmoz (google's vriendje) het lukt bijna nooit en de werking van deze organisatie heeft een dubieuze reputatie
jarresan Geplaatst op 04-09-2007 om 21:20
 

Regular
voor is dit nog goed uitzoeken ook al ben ik geen computer genie dit is mijn allereerste website
bass Geplaatst op 18-11-2006 om 15:21
 

Regular
ik snap het
Michielvsb Geplaatst op 06-12-2005 om 08:10
 

Regular
Goeie tut, ik heb bijna alles kunnen toepassen;)

Pagina 1 2 

Om te reageren moet je ingelogd zijn.
Nog niet geregistreerd? Doe dat dan nu!


Terug naar gewone pagina

Websitemaken wordt gehost door Nucleus.be, uw Hosting Solution Builder